BIBLIO 2009 – câteva impresii

9 Iunie 2009 la 4:05 pm | Publicat în conferinţe | Lasă un comentariu
Etichete: , ,

După întreruperea din 2008, Conferinţa internaţională de biblioteconomie BIBLIO Braşov, organizată în acest an, în perioada 4-6 iunie, de către Biblioteca Universităţii „Transilvania” cu sprijinul Asociaţiei Bibliotecarilor din România şi al Academiei Române, a revenit în calendarul manifestărilor ştiinţifice de specialitate. Ajunsă la a şaptea ediţie, BIBLIO Braşov, care şi-a propus acum ca temă generică Bibliotecile într-o lume în schimbare, a avut, în mare, aceleaşi plusuri şi aceleaşi minusuri ca în anii anteriori – asta însemnând că şi-a păstrat nivelul ridicat, că e una dintre cele mai bine organizate conferinţe de la noi, dar că rămâne în continuare loc de mai bine.

Caracterul internaţional al conferinţei a fost dat de prezenţa celor trei invitaţi din străinătate: Theodora Balmon, directorul Bibliotecii Universităţii de Tehnologie Belfort Montbéliard (Franţa), Zinaida Stratan, Biblioteca Universităţii Tehnice din Chişinău (Republica Moldova) şi Bela Mader, directorul Bibliotecii Universităţii din Szeged (Ungaria). Remarc, de asemenea, prezenţa la conferinţă a preşedintelui ABR, prof. dr. Mircea Regneală, care a transmis un cuvânt de salut din partea asociaţiei, a directorului Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, lector dr. Gheorghe Buluţă, a colegilor de la Biblioteca Judeţeană „G. Bariţiu” din Braşov, în frunte cu directorul instituţiei, dr. Daniel Nazare, a unei delegaţii numeroase de la Biblioteca Academiei, a unor colegi de la biblioteci universitare şi universităţi din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Piteşti, Reşiţa, dar şi, nu în ultimul rând, a bibliotecarilor şi cadrelor didactice din instituţia-gazdă. (Programul detaliat al conferinţei se găsește la adresa http://but.unitbv.ro/biblio2009/prog_det.pdf).

Deschiderea lucrărilor conferinţei a fost găzduită de Casa Baiulescu, unul dintre sediile Bibliotecii Judeţene. Programul a continuat cu vizitarea sediului central şi a secţiei pentru copii ale aceleiaşi instituţii. Lucrările pe secţiuni s-au desfăşurat în sediul Bibliotecii Universităţii „Transilvania”. Aici, din cauza numărului mare al comunicărilor incluse în program, unele dintre lucrările celor cinci secţiuni tematice ale conferinţei – Biblioteci digitale, Metode avansate în prelucrarea colecţiilor, Management şi marketing, Educaţie şi cercetare, Istoria bibliotecilor – s-au desfăşurat în paralel. În mod fericit, momentul de final al conferinţei a însemnat mai mult decât înmânarea diplomelor de participare, directorul bibliotecii-gazdă, doamna prof.univ.dr. Elena Helerea, solicitându-le celor prezenţi să formuleze propuneri de îmbunătăţire a modului de desfăşurare a ediţiilor viitoare.

Privitor la comunicările prezentate, sunt de semnalat câteva lucruri. Sistemul de recenzare este în continuare mai mult formal, urmărindu-se în principal „corectarea” anumitor neconcordanţe cu modalitatea de prezentare a lucrărilor în vederea tipăririi în volum. Cred că la următoarea conferinţă este de dorit ca criteriile de conţinut să primeze în faţa celor formale. În acest fel, vor fi selectate mai puţine comunicări, dar mai valoroase, rămânând astfel suficient timp pentru prezentarea şi dezbaterea lor, nu în secţiuni paralele, ci în faţa tuturor participanţilor. O selecţie mai riguroasă va duce la eliminarea acelor lucrări tip referat, care abordează ABC-ul profesiei şi care nu aduc nimic nou în atenţia auditoriului.

De altminteri, directorul Bibliotecii Universităţii Transilvania a anunţat la finalul lucrărilor că optimizarea sistemului de recenzare a lucrărilor este unul dintre obiectivele pe care şi le-au propus organizatorii pentru anul viitor, acest lucru urmând a fi facilitat inclusiv prin regândirea calendarului conferinţei, astfel încât să rămână suficient timp atât pentru recenzare, cât şi pentru publicarea în bune condiţii a volumului de comunicări (volum care, în buna tradiţie a anilor precedenţi, a fost publicat înainte de debutul conferinţei). De asemenea, organizatorii îşi propun în viitor includerea în program a unei secţiuni pentru comunicări susţinute în limbi străine şi cooptarea, în calitate de coorganizator al BIBLIO Braşov, a bibliotecii judeţene.

Nu pot să închei fără a reaminti că iniţiativa lansării conferinţei BIBLIO Braşov şi continuitatea ei neîntreruptă, în perioada 2002-2007, se datorează doamnei prof.univ.dr. Angela Repanovici, fostul director al bibliotecii universităţii braşovene.

Robert Coravu

Imagini din timpul Conferinţei: http://picasaweb.google.ro/infoabr/BIBLIOBrasov2009#

Anunțuri

Lasă un comentariu »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat asta: